Translate

tisdag 6 maj 2014

Internet igen!!

Hej allihopa :) Nu har vi kommit fram i Sandakan och jäklar vilken tur vi har haft med djuren. Första dagen såg vi väl iofs inte så mycket mer än long-tail macaque och pig-tail macaque och näsapor och en massa fåglar. Vissa är ju såklart jäkligt coola men det kändes lite överdrivet att sitta i tio minuter och titta på samma apa och sedan stanna 20 meter längre fram för att titta på en grupp med fler likadana apor.
Night trekking gjorde vi också på kvällen, det var lite läskigt med tanke på att jag är mörkrädd men det gick ganska bra ändå, hade med mig min fina lilla mobil och lyste med dess ficklampa. Fick se gissa vad......en groda, mitt favorit djur......NOT!!! haha det var väl typ det mest exotiska den kvällen...och en fågel som satt och sov och som sover med ögonen öppna.

Men igår....OMG!! dagen började bra med att vi fick se en stor saltvattenkrokodil och såklart lite fler apor. En skorpion på Lodge området såg vi också på morgonen, har aldrig sett en ute i det fria vilket också gjorde att när jag sedan skulle packa ner skorna så var det trippelcheck för att inte få med sig en skorpion i väskan, det hade ju inte vart världens roligaste liksom.... Efter frukost var vi ute och trekkade i skogen, tre timmar tog rundan och det coolaste vi såg där var pygmé elefant spår men dem var en vecka gamla ungefär så ja jättenära elefanterna var vi ju inte. Simon hade dessutom en tigerleech på sig så det var ju lite coolt att se.
På eftermiddagsturen med båten fick vi se den.....EN LIVS LEVANDE ORANGUTANG!! Ute i det vilda dessutom, han satt där väldigt nöjd i sitt träd och käkade fikon. Asså det är verkligen som att en dröm har gått i uppfyllelse. Jag har fått se en riktig orangutang inte bara en sån där som finns på zoo, som visserligen är riktig den med, men den är ju inte vild, inte riktigt på riktigt. Sedan på nightrekkkingen gick ännu en dröm i uppfyllelse. Ett annat av mina absoluta favoritdjur visade sig och jag bara stod där och log som en jädra fåne. Jag har fått se ett spökdjur i egen hög person (apa) och den var inte längre ifrån än att om jag sträckt fram handen hade jag nuddat den. Jag hade såklart inte någon kamera med mig ut men en annan i gruppen fick några fina kort så han lovade att skicka ett iaf. Hade fått låna Simons ficklampa så kände mig säkrare i djungeln den kvällen, riktigt så att man kunde njuta av att vara ute och gå och inte lika mycket oroa sig för blodiglar och andra sådana dära djur som finns i skogen. Letade efter en pyton mot slutet av kvällen men vi hittade inte någon.

Nu sitter jag iaf på ett riktigt bra hostel med sjukt bra facilities (vad det nu heter på svenska).
Malin och Linnea har gått för att hitta en pool och jag sitter här för att plugga och försöka lösa med vårt beonde för de nästkommande dagarna, det visade sig vara fullt där vi försökt boka och utan internet har vi inte kunnat få reda på det förrän nu.... :/ Lite bilder från safarin får ni få senare.

Puss och kram på er <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar