Translate

onsdag 13 november 2013

Chinese Garden

Ja vart ska jag börja idag?? Idag har det hänt mycket, kan knappt tro att det egentligen bara varit en dag....Kommer att bli rätt så mycket text nu så orkar ni inte läsa kan ni ju alltid skrolla ner till bilderna ;)

Började med att möta upp Emmy och åka ut till Chinese Garden. Där fanns det himla mycket att se och det blev många bilder, dock var det strålande sol hela tiden och någonstans upp mot 30 grader (kanske till och med var över det) så vi gick och svettades ganska rejält. (Har dessvärre också fått en sprängande huvudvärk eftersom jag inte hade något på huvudet men det blir nog bra när jag fått sova lite) 
Vi gick upp i "High padoga" och sen gick vi bort till vad de kallade "the twin padogas". Så sjukt fräckt att få se riktiga kinesiska traditionella byggnader, i alla fall vad jag tycker är äkta kinesiskt. Det man har sett av kinesisk kultur tycker jag verkar väldigt vackert och pampigt. 
Vi gick in i ett "Turtle and turtoise live museum" och där fick vi se flera skölpadde par para sig. En gjorde så roliga ljud så vi kunde inte annat än att skratta åt dem. Samlingen av sköldpaddor som fanns på det här museet finns med i guiness rekordbok och är tydligen den största i världen. Det fanns otroligt många olika arter av skölpaddor här på detta museum men endast några få får komma upp här på bild ;)
Rätt som det var när vi gick omkring där i parken går det en stor varan framför oss. Försökte locka på den för att få den att stanna så vi kunde få ett fint kort men den hoppade ner i vattnet istället. Det är helt otroligt hur ett djur kan se ganska så osmidigt ut på land för att sedan när det kommer ner i vatten se så otroligt graciöst ut. Varaner är verkligen skickliga simmare. 
Vi var inne i "Bonsai Garden" och alla de träd som stod inne i den parken var över 100 år gamla, hörde vi någon annan mer påläst säga där inne. Det var förövrigt inte så mycket folk inne i parken men vi såg ett brudpar som fotograferades fint intill bron och floden, så otroligt vacker klänning och ja hela hon egentligen. SÅ VACKER! Japanska trädgården var inte lika mycket att heja för. Vi såg säkert 10 ekorrar och en som såg ut att vilja hoppa ner på mitt huvud. Nu är jag kanske lite hård mot den japanska trädgården men efter att man varit i den kinesiska i två timmar (kanske mer) så var vi både trötta, lite för varma och det var dags för lunch så ja vi hade väl inte världens bästa humör (åtminstone inte jag). Vi letade efter ett vattenfall som skulle funnits inne i den japanska trädgården men vi hittade inte den utan gav upp och gick tillbaka till MRT:n.

Vi hoppade av vid Clementi och letade oss fram till ett litet food-court där jag beställde in Wanton noodles och Emmy valde Duck noodles. Det var riktigt gott och båda var riktigt hungriga. Man märkte på folket där att det inte var så himla vanligt med västerlänningar där då vi var i en förort och in bakom ett bostadshus. Men folk är väldigt trevliga här så de försöker att inte visa så mycket. 

Vi var på flygplatsen och hämtade Ronja idag och hon kände för asiatisk mat så vi åkte in till Chinatown och åt riktig kinamat. Och Freddan, nu har jag druckit öl i Chinatown men det krävs ju verkligen inte mycket i denna värme för att man ska börja känna att man druckit lite alkohol. (jag som inte dricker mycket vatten annars, gör ju heller inte det här så måste blir bättre med att dricka nu speciellt en dag som denna när man svettats mycket) 
Köpte förresten två mobilskal nu också när vi var i Chinatown dock fick jag inte loss det ena från mobilen igen så ni får se bild när jag väl lyckas ;)



Här kommer också POW denna veckan......


The high pagoda

Från översta våning rätt ner genom trappan

singapore skyline? ;)


I stort sett de blommor som vi såg 


De åtta hjältarnas park, Hua Mulan och den riktiga historien

Twin pagodas


En av de varaner som vandrade fritt inne i parken

Nu kommer det massvis med bilder från museet :)








snake-necked turtle


Jag slänger in de sista bilderna på sköldpaddor imorgon för nu orkar jag inte vara uppe längre, godnatt på er alla!

3 kommentarer:

  1. Den vart lite klurigare 156st + 72 elller??228 gånger kanske....

    SvaraRadera
  2. Ja Marie..det måste väl bli 228 ggr eller??
    Klurigt..!
    Stackars ormhalsade sköldisen verkar som upplagt för nackont...!!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja det ser verkligen så ut ^^ men de såg iaf ut att ha det ganska bra :D

      Radera