Translate

måndag 18 november 2013

Sibu Island Resort

Jaha vart ska jag börja...vi satte oss alla sex i bilen och började köra upp till Malaysia. Barnen satt i baksätet med mig och de kollade på DVD, Mia och Gudde satt fram och Ronja satte sig längst bak och sov ;) Mina hörlurar åkte i ganska snabbt för det blir ganska jobbigt med filmens ljud hela tiden i en liten bil. Vi körde ganska fort för att vi skulle hinna till båten som gick klockan två men för att komma in i Malaysia så måste man åka igenom tull och passkontroll. Det gick bra men hon som kollade mitt pass verkade lite halvt misstänksam på om det verkligen var jag som var på bilden (haha). Vi kom igenom smidigt iaf och körde vidare genom ingenmansland för att komma till tullen och passkontrollen som låter dig åka in i Malaysia. Några minuter senare var vi på väg igen. Man märkte med en gång man tittade ut genom fönstret att det inte är ett lika rikt land som Singapore, med det inte sagt att alla i Singapore är rika för det finns många som lever fattigt här. Malaysias landskap påminde mig väldigt mycket om Tanzania och Uganda med den röda jorden och de lite glesa byggnaderna och sen alla affärer som låg ut längsmed vägen. Det är ett otroligt vackert landskap och samtidigt som jag säger att det påminner om mig Afrika så är det också väldigt långt ifrån Afrika, på gatorna vi åkte förbi i Uganda var det mycket mer folk som var ute och rörde sig en vanlig dag emot vad det var här men det var ändå på något samma sorts byggnad med butikerna som låg längs med vägen. Längs med vägen satt också varningsskyltar för elefanter, fast Gudde sa att han inte trodde det fanns några kvar i just detta området som vi åkte genom. För några år sedan var det två elefanter som hade simmat över till Singapore. Det är inte en dåligt sträcka och fatta hur förvånad man skulle bli om man mitt inne i staden i Singapore mötte en elefant.

Vi kom fram till hamnen där båten skulle gå ifrån fem i två (varför vara där långt i förväg och få vänta?) Båten gick väl typ tio över två eller något kanske och det var en väldigt skumpig båttur. Det var stora vågor på havet och vi fick ta en liten omväg för att undvika de värsta vågorna. Mamma det finns risk att du skulle bli sjösjuk men man satt hela tiden så att det fläktade för de kör väldigt fort så jag tror att du skulle överleva det ;)
När vi kommer fram så är det verkligen som en liten paradisö, det är en fin sandstrand och några bungalows som ligger längs med. Gudde hade fixat så att vi fick de två som låg precis vid stranden och det var verkligen en helt otroligt fin utsikt. Solen sken men det fläktade skönt på ön så det var inte för varmt.

På kvällen när det blev mörkt började sandkrabborna att röra sig upp ur sina hålor, tittade man då ut över stranden såg man bara att det rörde sig och dem var riktigt snabba. Det bodde också sandflugor i sanden och de ska man akta sig för att klia på betten. Fanns en speciell olja som man köper och ska vara noga med att smörja in sig med så att man inte blir biten. Ronja fick bett på hela benet och dem kliar som sjutton så vi fick köpa en salva som kylde ner. Jag var den som klarade sig bäst från bett av oss alla, jag fick väl typ två myggbett och tre sandflugebett men mina kliade inte så mycket så på söndagen när vi skulle åka hem syntes de inte ens.

Det kom lite mer folk under både fredagen och lördagen och första natten vaknade jag ungefär en gång i timmen för att jag har magkramper, det var varmt under myggnätet och dåliga drömmar. Vid två var det livat borta i baren och vi antog att det var de fyra killarna som kom på fredagskvällen och två tjejer som kom med samma båt. På lördagen såg de lite utslagna ut och låg och sov på stranden i solen så det var nog ganska safe to assume att det var dem som festade lite ;)
Lördag kväll var grillkväll och det var riktigt mysigt. Reglerna sa att barn inte fick vara i barområdet efter klockan sju men eftersom det nu var slutet på säsongen och vi frågade speciellt uppe i receptionen så fick Noah och Thyra vara med oss på kvällen också så där satt vi och spelade Scrabble.

Tja jag vet inte riktigt vad mer vi gjorde, barnen hyrde boogie-boards och jag fick låna Thyras när hon hade tröttnat. Just den dagen var det bra med vågor på havet så det var riktigt kul att surfa med dem in på stranden och sen jobba sig ut en bit igen. Det var verkligen en ö att ta det lugnt och återhämta sig på så jag gjorde egentligen inte så mycket, vi solade, badade, spelade beach volley, läste böcker, åt, sov, ja vi tog det helt enkelt väldigt lugnt precis som man ska göra på semester.
Det var flera blonda tjejer som jobbade på resorten och det är tydligen ett ganska vanligt ställe för backpackers och säsongsarbetare att stanna till på och tjäna sig en liten slant.

På vägen hem tog  vi det lite lugnare och vi stannade för att handla lite på ett Giant som låg ganska nära gränsen till woodlands (Johur Bahru Passkontrollen) som vi åkte in till Malaysia genom. Det är så mycket billigare att handla i Malaysia än i Singapore vilket fick en att förstå hur dyrt det är Singapore egentligen gentemot andra asiatiska länder. Fanns mycket roligt inne på Giant så vi ska åka tillbaka dit en dag när vi har lite mer tid och bara mysa runt där inne och packa bilen full med spännande mat.
I passkontrollen in till Singapore fastnade vi lite för varken jag eller Ronja hade inte fyllt i någon ny lapp om hur länge vi skulle stanna och sånt, men vi fick några extra nu som vi kan ha med oss till nästa gång.


Utsikten från vår fina lilla veranda, ön som man ser som en siluett är den ön där man spelade in Robinson på fick jag veta :)

Man var tvungen att sova med myggnät för annars skulle man bli sönderbiten, Gudmunds myggnät hade förmodligen hål för han var prickig på hela kroppen (säkert sjuttio myggbett om inte mer)


Här inne låg resten av alla små hyddor


Vi hade inte världens bästa väder alla dagarna men färgen på kroppen blev iaf bättre efter helgen

Min och Ronjas bungalow fem meter från stranden

Några killar som försöker leka med krabborna



Grillkväll, segelbåten fick agera plockbord

Noah tog kort med min kamera och fick bilden att se ut som en fin målning


Noah hyrde en kajak och paddlade på strömmarna som var ganska starka. 


Hejdå Sibu! ses kanske igen

2 kommentarer:

  1. Hej Jossan!
    Fiiina bilder...
    Ser härligt ut...

    SvaraRadera
  2. Tack, ja det var ett riktigt skönt litet get-away.

    SvaraRadera